Predarea limbilor străine este un proces de devenire, un proces de conștientizare a ceea ce știm în primul rând în propria limbă, apoi un proces de asociere a tot ce seamănă sau poate fi asociat și un proces de discriminare a diferențelor dintre limba maternă și limba pe care o înveți.
Se spune, printre cunoscători, că poți afla limba maternă a cuiva, care, de exemplu, știe mai multe limbi străine foarte bine, în momentul în care îl pui să numere sau să calculeze ceva. Calculele le facem întotdeauna în limba maternă. Rămânem legați de limba maternă la nivel profund și inconștient, de aceea procesul de învățare al unei limbi străine este unul dificil și se face cu efort conștient.
Există metode multiple de predare a unei limbi străine și piața este invadată de o mulțime de materiale. Cu toate acestea, există nevoia de cursuri și implicit de profesori. În procesul de învățare, avem nevoie de ghidare, de confirmare și motivare.
Profesorul nu este doar un cunoscător de limbi străine; profesorul este un univers în sine. El știe să se joace, știe să te prindă în joc, să-ți prezinte acea lume ca pe ceva ce îți dorești, să o facă accesibilă și să te țină de mână în timp ce pășești în ea. Și cel mai mare dar al profesorului ar fi acela să te facă să iubești acea lume și după ce el iese din scenă, să te facă să rămâi acolo și să continui drumul, pentru ca el ți-a arătat că e frumoasă și merită!
Cerințele la cursurile de business sunt specifice. Antreprenorul își dorește să perfecționeze personalul, să ridice nivelul de profesionalism și să-și asigure standard înalt de calitate. Și pentru asta organizează cursuri de limbi străine pentru angajați.
Profesorul este cel care urmărește obiectivele angajatorului, dar se pliază pe nevoile și dorințele cursanților, lucrează cu ele pentru a-l introduce în acel univers în care descoperă împreună misterele. Arta unui profesor stă în a reuși să armonizeze grupa, în care nevoile diferă și să ridice nivelul cunoștințelor constant și într-un mod plăcut și armonios.
Îmbinarea metodelor tradiționale “deductive”, cunoscute drept “ore de predare” în care se explică o regulă și se fac apoi exerciții, cu metodele “inductive” care se pornesc de la exemplul practic din care se extrag apoi regulile, este o alegere pe care profesorul o face în funcție de tipul de lecție, tipul de cursanți și de reactivitatea lor. O grupă de cursanți curioși și interactivi va oferi mai multe posibilități de învățare prin joc și poveste, prin dialog și exemplificare, lucrând pe subiecte aduse de ei, discutând probleme reale de business, de viață și de comunicare, aducând învățarea limbii în planul real al vieții de zi cu zi.
Profesorul este un mediator, un facilitator în procesul de învățare, un fin psiholog și un mare pedagog. El creează atmosfera, ajunge la nevoia cursantului, construiește poduri peste probleme și dificultăți, dă naștere unei comunități, asigurând un mediu securizat și deschis dezvăluirilor, împărtășirii și autenticității. Pas cu pas poartă cursanții pe drumul cunoașterii, fără ca ei să simtă acest efort.
Ca profesor nu ai niciodată suficient timp pentru tot ce ai putea sau ai dori să faci.
În cazul cursanților adulți, munca profesorului nu este dublată, mai deloc, de lucru individual. Adulții abia găsesc timp să ajungă la cursuri. Împărțiți între serviciu, viața socială, viața de familie, adulții cu greu reușesc să fie prezenți chiar și la ora de curs.
Daca nu reușești să-l aduci cu gândul în sala de curs, ca profesor, poți avea o sală plină de oameni care se gândesc la ce mai au de lucru, ce vor face diseară, la cât să-și ia copilul de la școală sau de la grădiniță și așa mai departe. Prima și cea mai importantă sarcină a profesorului este să aducă cursantul acolo în sala de curs, cu totul! Și să valorifice acel timp la maximum, pentru că este singurul timp în care cursantul va învăța ceva. De aceea, asimilarea la adulți este mai lentă, pentru că timpul alocat și dedicat învățării este foarte limitat. Nu ai cum să înveți ca în școală fără să dedici învățării timpul pe care îl dedicai în școală. Să poți convinge adulții să facă o temă ar trebui să fii un profesor fie foarte autoritar, ceea ce la adulți nu va funcționa pe termen lung, fie foarte creativ și interactiv.
Ceea ce pare o joacă este de fapt un efort continuu de corelare a unei structuri graduale și logice de introducere a termenilor și regulilor pentru însușirea limbii, cu arta de a face ca totul să pară ușor și relaxant.
De aceea se spune că profesorii își fac meseria din vocație, pentru că este nevoie de mult mai mult decât cunoștințe; este nevoie de experiența de viață, de curiozitate, de compasiune, de entuziasm, de prezența de spirit, de corectitudine și asertivitate, de rigoare și structura, dar și de joc și voie bună!
Profesorul este darul pe care-l primim și care ne marchează viitorul. Și dacă asta pare că sună pompos, întrebați-vă de ce ați ales meseria pe care ați ales-o, școala pe care ați urmat-o și veți vedea că întotdeauna în spate se află un Profesor!