sageata articol sageata articol

Înapoi la Blog

Interviu aniversar cu Florin Grünberg @ Swiss Solutions

Interviu aniversar cu Florin Grünberg @ Swiss Solutions
  1. Cum a luat naștere ideea de a fonda o agenție de traduceri?

Cred că acest răspuns l-am dat în fiecare an la aniversările Swiss Solutions. Cum a luat naștere ideea? La o cafea, împreună cu Roxana, în anul 2004. Roxana terminase Facultatea de Litere, își căuta de lucru în domeniul traducerilor, a făcut o vizită pe la birourile din Timișoara și nu a fost foarte încântată, să spunem, de modul în care a fost primită și tratată și de ce a văzut. Asta împreună cu ideea mea venită așa din facultate, că nu vreau să am șefi și că mi-ar plăcea să am un business, a dus la crearea firmei în 2004.

  1. Cum percepi piața traducerilor din România?

Este o piață foarte disipată, dacă vrei, sunt peste 1500 de firme, foarte multe firme foarte mici și cred că, tot aștept momentul ăsta, va începe o perioadă când firmele mai mari vor începe poate să cumpere firmele mai mici, este un proces care se întâmplă foarte mult în acest moment în lume, adică se fac achiziții foarte multe. Probabil peste câțiva ani se va întâmpla și la noi asta, dar în acest moment este mult prea împărțită, să spunem, și asta nu este neapărat la un lucru bun, nici din punctul de vedere al clientului, nici din punct de vedere calitativ, faptul că există peste 1500 de firme nu înseamnă ceva bun. Se diluează calitatea, se diluează prețurile, există prețuri de dumping folosite de unele din aceste firme și sper eu că unele dintre lucrurile acestea se vor schimba în următorii ani.

  1. Cum s-a schimbat piața traducerilor din 2004 pana în 2018?

Pot să îți spun din punctul meu de vedere că există evident o evoluție, în principal legată de tehnologie, adică piața traducerilor a evoluat împreună cu lumea și dacă în 2004 nu existau anumite softuri, anumite programe care să ajute foarte mult pe partea de traduceri, în momentul ăsta am devenit dependenți de ele. Cel puțin o parte din firme, firmele mari, deja folosesc anumite softuri care ajută foarte mult. Din punctul de vedere al traducătorilor, este o piață în care în 2004 erau foarte mulți oameni, zeci de mii de traducători. Cred că între timp, mulți din ei au renunțat la partea asta și lucrează în multinaționale sau în alte domenii, dar dacă luăm așa, dacă ar fi să fac o statistică, cred că nivelul traducătorilor a scăzut și poate asta datorită învățământului, situației învățământului nostru din momentul ăsta. Eu simt, cel puțin la nivel de Timișoara, o scădere drastică a nivelului calitativ.

  1. Swiss Solutions împlinește 14 ani. Cum ați rezistat pe piața?

Să dezvălui acest secret? De ce am rezistat? Cred că am rezistat pentru că am hotărât din prima zi că lucrurile trebuie făcute bine, am fost foarte serioși, am fost foarte perseverenți în ce am făcut și pentru că am încercat să venim întotdeauna cu ceva nou. Nu ne-am mulțumit cu puțin. Nu am zis niciodată este bine și ajunge atât, am încercat să ne dezvoltam și cred că ăsta este secretul, să fii foarte dinamic într-o afacere, să încerci tot timpul ceva nou, să fii la curent cu ce se întâmplă în lume și să încerci să aplici și la tine în firma lucrul ăsta.

  1. Cum se dezvoltă Swiss Solutions?

Ce să zic, mie îmi place. Am o vorbă pe care o mai spun în firmă, mi se pare că în fiecare an, dacă mă uit în urmă: anul trecut eram în evul mediu din punctul meu de vedere al dezvoltării, în sensul că eu personal am simțit o evoluție tehnologică, dar și a cunoștințelor și al serviciilor oferite, a soft-urilor pe care le avem, am simțit-o de la an la an foarte pregnant, adică modul în care facem lucrurile în 2004 sau în 2010 nu mai seamănă deloc cu modul în care facem lucrurile acum. Procedurile se schimbă, modul de lucru cu clienții se schimbă, modul de realizare al traducerii se schimbă, sunt foarte multe lucruri diferite din acest punct de vedere. Noi suntem sau am fost foarte focusați pe a afla ce este nou în lume și ce fac oamenii care, trebuie să recunoaștem, sunt un pic în fața noastră în Europa de Vest și în alte locuri. Am fost la foarte multe conferințe, nu numai eu ci toată echipa Swiss, în ultimii 5,6,7 ani și am venit cu multe idei și servicii noi. Din acest punct e vedere, anul acesta (nu știu dacă era o întrebare viitoare sau pot să îți povestesc aici) a fost chiar un amalgam de servicii noi, foarte multe, am venit cu foarte multe idei și asta a însemnat o schimbare a numărului de oameni, a fost o evoluție de la 30 la peste 50 de oameni, într-un singur an, ceea ce presupune schimbări pe foarte multe direcții în firmă. Avem foarte multe surprize pentru clienții noștri anul acesta, deja am lansat câteva proiecte noi și urmează să mai lansăm câteva în perioada următoare.

În primul rând, anul acesta am lansat divizia sau magazinul online e-trad, pentru că, din punctul meu de vedere, online-ul este deja viitorul și pentru că eu personal fac foarte multe achiziții online, m-am gândit că este cazul să apară și pe piața traducerilor de la noi un magazin online care să îți permită să cumperi foarte repede sau să îți rezolvi foarte repede problema. A demarat destul de bine, funcționează destul de bine, iar acum lucrăm la partea de a ajunge mai ușor la urechile publicului, să spunem, dar cred că direcția este foarte bună.

În afara de asta, am lansat un serviciu premium, cred eu foarte necesar și foarte important pentru România, și anume divizia medicală Swiss Solutions, unde traducerile sunt făcute de doctori specializați pe diverse domenii. Am lansat această divizie pentru că am simțit că este nevoie foarte mare de calitate pe piața medicală din România și traducerile sunt un element important pe partea aceasta, iar efectele se văd. Firmele au reacționat foarte bine, pentru că atunci când un doctor este implicat într-o traducere de acest gen, înțelege subiectul mult mai bine decât un traducător care nu a avut posibilitatea să studieze în facultate poate 10 ani terminologia medicală, iar feedback-urile de la clienți au fost foarte bune. Este în curs de dezvoltare, dar piața a reacționat foarte bine.

În afara de asta, mai pregătim o surpriză: în câteva zile vom lansa oficial divizia de cursuri de limbi străine pentru companii. Aceasta vine ca o continuare normală a colaborărilor pe care le avem pe partea de traduceri foarte multe companii, circa 1.000 din România. Lucrând în domeniul limbilor străine și colaborând deja cu foarte mulți oameni din acest domeniu, mi s-a părut că este firesc să putem oferi un astfel de serviciu companiilor cu care lucrăm, așa că deja am început să oferim unor firme cursuri de engleză, germană, franceză, italiană, spaniolă, cehă, maghiară.

Mai avem în plan două proiecte. Unul l-aș păstra momentan un pic secret pentru că va fi un lucru foarte inovativ pentru piața din România. Îmi place să venim cu lucruri noi și estimăm lansarea în luna octombrie. Va fi ceva care chiar va schimba anumite lucruri în Romania, dar vom anunța la momentul potrivit. Celălalt este un proiect surpriză; pot să vă spun în acest moment că se adresează traducătorilor. Cam astea sunt noutățile pe anul ăsta. În fiecare an încercăm să venim cu ceva nou, fie că este un serviciu, fie că este un mod de a face lucrurile, fie că este un program nou pe care încercăm să îl implementăm cu toți traducătorii din România, ceva trebuie să schimbi, să fii dinamic, să fii la curent cu ce se cere în lume. Și să încerci să satisfaci nevoile clienților într-un mod cât mai rapid și bun.

  1. Ce sfaturi ai pentru firmele de traduceri mai mici?

Faceți lucrurile serios, faceți lucrurile bine, fiți perseverenți, căutați-vă oameni buni în echipa voastră, fiți serioși, țineți-vă de promisiuni cu clienții și cu traducătorii și lucrurile vor merge în direcția bună.

  1. Care sunt valorile după care te-ai ghidat în viața profesională?

Cred că ți-am spus că din 2004, probabil inspirat de Roxana care este o perfecționistă în tot ceea ce face, ne-am dorit să facem lucrurile foarte bine, un principiu de bază pentru noi și pe care am încercat să îl transmitem tuturor angajaților noștri. Pentru mine, extrem de importanți sunt oamenii, oamenii din jurul meu și poate n-am spus până acum nimic, dar aș vrea să menționez faptul că nu poți construi o firmă fără o echipă de valoare și fără oameni valoroși în jurul. Cred că am avut norocul să fiu înconjurat de o echipă fantastică și de oameni care sunt de foarte mulți ani în firma noastră și care mă ajută enorm. Practic, împreună facem, împreună creștem, împreuna evoluăm și ne dezvoltăm și alături de acești oameni vin și cei care sunt noi angajați, reușim să îi creștem prin echipa asta fantastică pe care o avem. Deci este vorba de a avea oameni buni în jurul tău.